ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


הכנה גופנית, רגשית ורוחנית ללידה
הלידה- חוויה עוצמתית ומדהימה, המקום בו מתבטאים מירב הכוחות הנשיים והאימהיים שבנו. איך היית רוצה להגיע אליה? בתחושה של מוכנות נפשית ופיזית שתאפשר לך להיות שם ולחוות את הלידה בתור משהו שלך? או בתחושה של תעשו מה שאתם מוצאים לנכון?
רחל שפיץ, נטורופתית

כשאני מסתכלת על כל התהליך של הריון ולידה והאמהות שבאה בעקבותיה, ברור לי שלא לחינם יש תשעה חודשים בין ההתעברות ללידה, זהו זמן לעכל, להפנים את העובדה שאני הולכת להיות אמא, להתכונן לאירוע המשמעותי הזה ולהגיע אליו הכי מוכנה שאפשר.
וכמו בכל תחום בחיים,מוכנות תוביל להצלחה, להרגשת שותפות ולתחושת שייכות מעצם הלידה.


מוכנות ללידה מורכבת ממספר גורמים:

  • מצב בריאותי תקין לפני הכניסה להריון.
  • מצב בריאותי תקין במהלך ההיריון.
  • שמירה על כושר גופני במהלך ההיריון.
  • הכנה נפשית ללידה.
  • הבנת תהליך הלידה ורצון להיות שותפה בו.
  • מצב בריאותי תקין במהלך ההריון.

 


אישה בהריון יכולה להרגיש בבריאות מיטבית,  ואין זה הכרח להרגיש כמו בשפעת ארוכה במהלך כל ההריון ולהיראות בהתאם. אם אשה לא מרגישה במיטבה בזמן ההריון מומלץ שתפנה לטיפול אישי שיאפשר לה להגיע למקום הזה.


כדי להגיע לבריאות תקינה יש להקפיד על תזונה נכונה ונבונה, וכמו שלא נמלא את מיכל הדלק באוטו בדלק שאינו מתאים לו, כך גם חשוב שגופינו יקבל את המזון המתאים שיספק לו את כל צרכיו.
חשוב לכלול בתזונה את כל אבות המזון  ושתהיה ונקייה מרעלים. כדאי לאכול בשביל שניים מבחינה איכותית ולא כמותית.


גוף רווי מרעלים שמגיעים מתזונה לא איכותית הכוללת גם כמויות גדולות של סוכרים, יפעל לפני הכל, לנקות ולסנן את הרעלים החוצה, פעולה שתסיט את כל המשאבים לכיוון זה ,ולא להתמודדות והתחזקות בשל ההריון.
אשה המגיעה ללידה כשגופה נקי מרעלים תהנה מיכולת טובה יותר להתמודד עם המאמץ בלידה ולהתאוששות ממנה.


גורם משמעותי נוסף היא המודעות להרגשה, וההבנה שצריך לשים את עצמך במרכז ולהשקיע בבריאות שלך. חשוב להיות בהקשבה עצמית, ובמודעות לכך שההיריון דורש כוחות ולהתאים את קצב החיים למציאות השונה שבה את נתונה.

 

מומלץ לנוח יותר, לעבוד פחות ולהשלים עם העובדה שהדגש כעת מושם על הדברים החשובים באמת שהם, הבריאות שלך ושל התינוק שלך. לפעמים זה אומר לוותר לעצמך קצת ושהבית יהיה פחות מתוקתק ומסודר, ולפעמים זה אומר פשוט להפסיק את הכל ולנוח באמצע היום.
אם תהיי מודעת לעצמך ולמצב הגופני שלך, תטפלי בבעיות עוד כשהן מתחילות ולא תזניחי את הטיפול בעצמך, תרגישי בריאה יותר במהלך ההריון ותגיעי ללידה מוכנה.


שמירה על כושר גופני במהלך ההריון


היום רווחת הטענה שלידה פעילה ומלאה בתנועה, קלה יותר ואורכת פחות זמן. וכדי להגיע ליכולת לנוע בזמן הצירים ולהיות אקטיבית בזמן הלידה חשוב להכין את הגוף לכך. שמירה על כושר גופני במהלך כל ההריון תעזור לאישה ההרה להרגיש טוב יותר, תפחית ותמנע מצבים של דכאון ובמצבי רוח משתנים, ותסייע להכנת הגוף ללידה.
כמובן שחשוב לעשות את הפעילות הגופנית באופן הדרגתי שלא תפגע בעובר ובהכוונה של איש מקצוע המבין בתחום של תנועה בזמן ההריון.
תחומי פעילות גופנית מומלצים: יוגה, פלדנקרייז, שיטת פאולה, עמידת כריעה, נענועי אגן, הרפית שרירים, תרגילים המפעילים את שרירי הבטן אך לא מעמיסים עליהם כובד, הליכות ושחיה, תרגילי נשימות.

 

מס' תרגילים לדוגמא:

  • ישיבת כריעה- קחי שרפרף והצמידי אותו לקיר, שבי עליו בפיסוק רגלים, כשכף הרגל נוגעת באופן מלא ברצפה,והפנים שלך מופנות לקיר, וכעת עברי לעמידה זקופה תוך הישענות על הקיר. עשי את התרגיל מס' פעמים עד שתרגישי שאת מצליחה להיעמד מבלי להישען על הקיר.
  • סיבובים על כדור לידה- שבי על כדור לידה (פיזיו/פיטבול) ובצעי עם האגן סיבובים מימין לשמאל ומשאל לימין, קדימה ואחורה.
  • פתיחת עצמות האגן- שכבי על הגב באופן הבא: הישבן צמוד לקיר והרגלים מורמות למעלה בזוית ישרה וצמודות אף הן לקיר. עברי כעת בין המצבים הבאים מבלי לזוז מהקיר: הרגלים בפיסוק, הרגלים צמודות אחת לשניה באופן שכף רגל אחת נוגעת בשניה (מעין מחיאת כפים עם הרגלים), הרגלים מונחות בזוית ישרה וצמודות זו לזו. בצעי תרגיל זה לפני השינה מס' פעמים. אם הגב כואב מומלץ להכניס שמיכה מקופלת בקשתית- החלק הקעור שבגב התחתון.
  • עמידת שש- תרגיל מעולה לזמן הצירים- עמדי בעמידת שש ידיים קדימה והישענות על כל  הירכיים -החלק שמתחת לברך. כעת השעני את כל הכובד שלך כלפי אחורה, הישבן מונח כעת על הרגליים, וחזרי למצב הקודם.
  • פרפר – בדהקונאסנה- שבי בישיבה מזרחית על הרצפה, הצמידי כפות רגליים זו לזו. החזיקי את כפות הרגליים בידיים. עלי והורידי את הברכיים מספר פעמים כשכפות הרגליים נשארות על הרצפה והידיים אוחזות בהן. שמרי על עמוד שדרה ארוך ומתוח. הרפי את הכתפיים, הראש והצוואר. עם כל נשיפה היי מודעת לרפיון בשרירי רצפת האגן. יתרונות התנוחה: מחזקת את השרירים המסייעים בשעת הלידה,מתיחה מצוינת לאזור שרירי רצפת האגן.
  • ישיבת זן - וג'רסן- עמדי על הברכיים בגב זקוף, וגב כף הרגל מונח על הקרקע. הניחי כרית על כפות הרגליים. הורידי את הישבן אל הכרית על העקבים בגב זקוף. הניחי את כפות הידיים על הירכיים, על הברכיים או זו על זו מתחת לטבור. הרפי את הכתפיים. הרפי את כל הגוף והנשימה. חושי התארכות מבסיס עמוד השדרה ועד הקודקוד. היי מודעת לנשימה. המנעי מכל תנועה.
    יתרונות התנוחה: מחזקת את שרירי הרגליים, יוצרת הרמוניה בגוף, ואיזון בין כל הכוחות החיוניים, מייצבת את ההכרה, תנוחה מומלצת מאוד במהלך ההריון (גם בישיבה בסלון וכו ). תנוחה זו טובה גם ללידה בשלב הצירים ועד ללחיצות. יכולה לסייע לתינוק להתבסס היטב באגן.
  • חתול - מרג'יריאסנה- עמדי "בעמידת שש": ברכיים מונחות על הרצפה/ מזרון וכפות הידיים מתחת לכתפיים.  בשאיפה הרימי ראש, גב מעוגל מעט, עיניים מביטות קדימה ולמעלה. הקפידי לא למתוח את הצוואר יתר על המידה ולא ליצור קשת גדולה מידי בגב.  בנשיפה הורידי ראש כלפי מטה, וקמרי את הגב וכווצי בנשיפה את רצפת האגן. להחליף תנוחות בשאיפה ונשיפה כמה פעמים.  יתרונות התנוחה: מחזקת, מרגיעה ומשחררת לחץ בגב התחתון, מגבירה גמישות לאורך עמוד השדרה, מותחת שרירים לאורך גב, צוואר וידיים.


הכנה נפשית ללידה


נסי לצייר לעצמך תמונה שבה את מגיעה לחדר הלידה, נינוחה ורגועה, מלאה בכוחות נפש ושלווה והכל מתנהל על מי מנוחות. האם לא היית רוצה שככה תראה הלידה שלך?
זמן ההריון הוא זמן המועד לתהפוכות הנפש ומצבי רוח משתנים עקב פעילות הורמונלית מוגברת. קיימים גם פחדים וחששות מהלידה עצמה.
במהלך הלידה עם יציאת התינוק מבטן האם, יוצאות גם כל התחושות שהיו חבויות קודם ולא ניתן להן מקום.


ההריון והלידה הינם מצבים שיכולים לחבר אישה לעצמה ועצמיותה, ולגרום לה לטפח את הנשיות שבה. המענה לשאלה, אילו כוחות יבואו לידי ביטוי בזמן הלידה  לוי במידת המוכנות של האשה ללידה ומידת המודעות והביטוי של הרגשות בזמן ההריון.
טיפול נכון יכול לעזור לאשה להתמודד עם הפחדים ולהגיע ללידה ממקום מוכן וקשוב יותר למי שהיא באמת.


דרך טיפול טובה לזמן הריון היא דימיון מודרך. שיטה זו כוללת שימוש בסמלים כדי לדמיין את השינויים שהמדמיין רוצה שיתרחשו בגופו. למשל, אפשר לדמיין שכאב קיים נמס ומטפטף כמו נוזל חם דרך האצבעות. זוהי שיטה מאוד אישית ועל המתרגלת לבחור את הסמלים בעלי המשמעות בשבילה. באמצעות שיטה זו ניתן להשפיע על התת מודע ועל המצב הנפשי שאדם נמצא בו. ושיטה זו יכולה לעזור למטופלת להרגיש טוב עם עצמה ולחוות את הנשיות שלה טוב יותר.


דרך נוספת הינה שימוש בפרחי באך. פרחי הבאך הם תמציות הומיאופתיות של פרחים שהתגלו ע"י ד"ר באך שמשפיעות על הנפש וגורמות לדברים לצאת החוצה. פרחי הבאך מותאמים באופן אישי לכל מטופלת לאחר תשאול מקיף, ומותרים לשימוש בכל זמן.


הכנה רוחנית ללידה: זמן הלידה הוא זמן מיוחד מאוד, לא סתם האותיות של לידה הם גם האותיות של ליד ה'. זהו הזמן שבו האשה הופכת להיות שותפה למעשה בראשית, זמן שבו היא לוקחת חלק בהורדת נשמה לעולם. ישנו מאמר של חז"ל שמדבר על הייחודיות של זמן זה: "אמר ר' יוחנן ג' מפתחות בידיו של הקב"ה שלא נמסרו בידי שליח ואלו הן מפתח של גשמים ומפתח של חיה (יולדת) ומפתח של תחיית המתים" (מסכת תענית דף ב' עמוד א')  משמעות מאמר זה היא שהקב"ה בכבודו ובעצמו נמצא ליד היולדת בשעת הלידה, שומר עליה, מקשיב לתפילותיה, ומיילד אותה. היום קשה להבין את זה כי יש מיילדות ורופאים ונראה שהם אלו שמיילדים את האשה. למעשה זהו הזמן שכל שערי שמים פתוחים לתפילותיה של האשה והיא יכולה לבקש כל דבר שחשוב וצריך להתפלל עליו.


על מנת לא לפספס זמן זה, חשוב מאוד לעבור תהליך של הכנה רוחנית ללידה. אפשר לקרוא את הספר של דפנה חסדאי-"הכנה רוחנית ללידה" שהוא אוסף של מאמרים על המשמעות של הלידה, או ללכת לאישה שמבצעת הכנה כזאת. הכנה רוחנית משנה את כל ההסתכלות על החוויה שבלידה וממקדת את המחשבות בדברים האמיתיים של החיים ולא בכאב. וכמו שדפנה חסדאי כותבת: "מרגע הגילוי הנפלא הולכות הלידות שלי ומתמקדות פחות בכאב ויותר בחיבור הקדוש עם ריבונו של עולם. ככל שהכנתי עצמי רוחנית לפגישה הקדושה, היו הלידות מלוות בשמחה, בשירה, פחות כואבות קצרות ונפלאות".

 

הבנת תהליך הלידה ורצון להיות שותפה בו


פחד מקורו בבלתי נודע. ככל שהמודעות לגבי מה הולך לקרות בכל שלב עולה, הפחדים הולכים ונמוגים.
קורס הכנה ללידה טוב הוא קורס שעוזר לך להבין את תהליך הלידה מבלי להכניס אותך לפחדים מסיפורי לידה של נשים אחרות.
לקורס הכנה ללידה תפקיד חשוב בעיקר בלידה ראשונה, אך גם בלידות נוספות, יש לפעמים צורך לשוב ולהזכיר, את התנוחות הנכונות, את אופן הנשימות ואת תרגילי היציבה השונים.


מטרות קורס הכנה לידה:

  • לתת לאשה כלים להתמודד עם הצירים.
  • להמליץ על תרגילים מתאימים כהכנה ללידה.
  • לתת ליולדת מושג על שלביה השונים של הלידה.
  • לעזור ליולדת לדעת מתי להגיע לבית היולדות.
  • ללמד את האשה איך להיות כמה שיותר פעילה במהלך הלידה.
  • לתת מושג על משככי הכאבים השונים- יתרונות וחסרונות של כל אחד.
  • להוריד את הפחד מהלא נודע שקיים בלידה.


כחלק מההכנה ללידה מומלץ להכין תוכנית לידה: בתוכנית לידה ניתן לכתוב כיצד רוצה היולדת שתראה הלידה שלה. בעזרת המחשבות, היא מובילה את עצמה למקום הזה. אני רואה בזה חשיבות מרובה בגלל עצם החשיבה החיובית וההזמנה של דברים טובים, המעורבות של האשה בלידה שלה והרצון לקחת בה חלק.
אשה שותפה בלידה היא אשה פעילה בלידה, שמרגישה וחווה את היופי ועוצמה של הלידה.


ברצוני לאחל לך לידה טובה, באופן שהכי נכון עבורך, מתוך חוזק נפשי, נשיות ועוצמה. ושתעשי את המירב מבחינתך, ה' ישלח לך גם הוא את הטוב ביותר עבורך.   


לאתר של רחל שפיץ

לתוכנית לידה לדוגמא

 


להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites