ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


כיפה אדומה כמשל לעצמאות ובטחון בגיל ההתבגרות
האם אמה של מאיה, או בגרסתם של האחים גרים אמה של כיפה אדומה, היא אישה דואגת ואכפתית השולחת סלסלה מגונדרת מלאה מכל טוב מגדנות לאמה החולה, או שמא אם שאננה המשלחת את ביתה יחידתה הישר אל ליבו של היער הרוחש סכנות ומכשולים?
תרי וינברג

איפה את אמא?
מאיה הינה נערה מתבגרת האוהבת להתגנדר ובמיוחד אוהבת כובעים... מאיה אוהבת במיוחד כובעים אדומים.. אך הכי בעולם היא רוצה להיות עצמאית ובוגרת; לצאת למסיבות... לשוטט באתרים מסקרנים באינטרנט... להסתובב ברחובות העיר ולגלות עולמות נסתרים. אמה של מאיה מתגאה בגישתה המתירנית ולרוב מתירה לבתה את כל אלו בהפטירה אחריה: "רק היזהרי לך מאיה בדרכך... סומכת עליך, אוהבת אותך!!! להתראות!.." ומאיה יוצאת לדרכה אל היער הגדול....


מי את?

אז מי את באמת אמא של מאיה, הקרויה בספריהם של האחים גרים אמה של כיפה אדומה? אישה דואגת ואכפתית השולחת סלסלה מגונדרת מלאה מכל טוב מגדנות לאמה החולה, או שמא אם שאננה המשלחת את ביתה יחידתה הישר אל ליבו של היער הרוחש סכנות ומכשולים?.

אם מסורה הממלאת את תפקידה ההורי באחריות רבה?
אמה של כיפה אדומה נהגה כשורה כאשר התריעה בפני ביתה על הסכנות האורבות ביער, אך לא מנעה ממנה להיכנס אליו, בדיוק כפי שאמה של מאיה נוהגת כיום שהיא מתירה לה לשוטט ברחבי היער המודרני – הלא הוא האינטרנט, או הקניון, או שאר מקומות הבילוי של בני הנוער. היא מבינה כי תפקידה העיקרי הוא להכין את ביתה לחיים על ידי חשיפה הדרגתית ומבוקרת למגוון מצבים והתמודדויות, כך שתאמן ותחזק את שרירי יכולותיה השונות לקראת חייה הבוגרים. היא מבינה כי אם תמנע מביתה את מה שהיא כה חפצה בו, בתה תמצא את הדרך להערים עליה ולמצות את כוס הנעורים גם בלי ידיעתה. היא גם מבינה כי ללא הכנה מתאימה בגיל ההתבגרות ביתה לא תדע להתמודד עם מגוון מציאויות בבגרותה, ולכן מאפשרת לה התנסויות אלו בידיעה ברורה.

אם שאננה החושפת את ביתה לסכנות מיותרות?
כיפה אדומה, כמתבגרת אופיינית, מבקשת את עצמאותה וכחלק ממאפייני גיל ההתבגרות מרגישה מוגנת מסכנות ("לי זה לא יקרה") ויוצאת הישר אל לב הסכנה. אמה בוחרת לאפשר לה להתנסות בחוויות אלו מבלי לבדוק את יכולותיה להתמודד בהצלחה עם הסכנות הכרוכות בכך, ומבלי להעריך מה התוצאות האפשריות של סכנות אלו.

מה נכון?
במבחן התוצאה נדמה כי אכן אמה של כיפה אדומה הלכה צעד אחד רחוק מדי, ואפשרה לביתה להיכנס לזירה בה כישורי ההתמודדות שלה אינם מספיקים. היער בסיפור של כיפה אדומה מקביל ללא מעט זירות משחק מודרניות בהן משוטטים גם ילדינו; הקניון, הפארק ובעיקר המחשב והאינטרנט.  ההורה המודרני מבין כי "היער" טומן בחובו סכנות רבות אך הוא לרוב יעדיף להזהיר את הילד באופן כללי ומרחוק, לעיתים גם בשל חשש מעימות עם הילד המבקש את עצמאותו. קל לנו היום להסתכל על אימה של כיפה אדומה בהשתאות מהולה בביקורת, אך בפועל לא פעם גם אנו מעדיפים להסתפק באזהרה או המלצה כללית, מבלי לקחת בחשבון כי בכל יער ישנם הקסם, השקט ומרחב ההתנסות והחוויה, אך ישנם גם החושך והסכנה האורבים לילד בדרך. בכל מקרה, חשוב תמיד להעדיף חשיפה הדרגתית ומבוקרת של המתבגר/ת למציאות של עולם המבוגרים על פני שאננות יתר או הגבלות יתר. 

מנקודת מבטה של כיפה אדומה
כל ילד שעבר את שלבי ההתפתחות המוקדמים באופן נורמטיבי, מאמין כי הוריו יגנו עליו בשעת צרה. גם בשנות ההתבגרות ובשיא המרד, מחפש לא פעם הילד/מתבגר את דאגתו של ההורה, את ההכוונה והעצה הטובה, גם אם ציפייה זו עטופה בקוצי דורבן חדים ומושחזים, באמירה או בהתנהגות. כאשר ההורה שאנן מדי או פשוט נכנע ללחצי הילד הטוען כי "כל ההורים מסכימים" או "כולם הולכים" ודומיהם, יתכן ובטווח הקצר יחשב בעיני הילד כחברמן או סתם "COOL", אך בטווח הארוך ובפרט אם אכן הילד/מתבגר נחשף לסכנות - עלול להיתפס כהורה חסר אחריות ואף גרוע מכך.

נסיבות מקלות
כמו למרבית ההורים בימינו, גם לאם המפורסמת יש נאמנות כפולה בין מחויבותה לאמה הזקנה הגרה בקצה השני של היער לבין בתה המתבגרת. שאלת כפל המחויבות והנאמנות עולה בימינו  גם בין ניהול קריירה לבין ניהול משפחה, בין מחויבות להורים שלה להורים שלו ועוד, כאשר כפלי תפקידים אלו סוחטים אנרגיות ומשאבים רבים. בתוך כל אלו מחויב ההורה כל העת להישאר מחויב וערני לתפקידו העיקרי בגיל הבגרות להקנות לילדו מחד בטחון והגנה ומאידך לשחרר אט אט בהדרגה ובצורה מבוקרת את החבל לקראת חיים עצמאיים, בהם הילד יוכל יום אחד להפעיל שיקול דעת בוגר ואחראי משל עצמו.

Happy End
בדקה ה-90 דואגים האחים גרים להביא את הצייד, אשר אינו מעורב בדילמות הפנימיות של הורי המתבגרים, ואחריותו היחידה הינה להצלת המצב. כאז כן היום הסכנות נמצאות לפתחנו ולפעמים אף בתוך בתינו, במחשב הביתי, בגן המשחקים, בשבילי הבתים, בחדרי המדרגות החשוכים ובכל מקום אחר בו ילדים או מתבגרים חסרי הגנה חשופים לסכנה, ולעיתים אכן נדרשת עירנות של כלל הורי הקהילה והרשויות המוסמכות על מנת להוות רשת בטחון תומכת ומקיפה לקהילת הילדים והמתבגרים שלנו.

טיפים לאמה של מאיה וכיפה אדומה

האם אמה של כיפה אדומה יכלה לנהוג אחרת?  כן, ללא ספק. ניתן היה למשל ללוות את כיפה אדומה מרחוק, לתאם מראש עם הצייד את מועד הביקור אצל הסבתא כך שישגיח על הילדה במכוון ולא במקרה, ואולי בכלל העצמאות לה זכתה כיפה אדומה היתה מוקדמת מדי ואמה היתה צריכה ללוותה יד ביד במעבה היער עד שתגדל ותדע להגן על עצמה, גם אם כיפה אדומה כבר חשה בוגרת ואצה לה הדרך להוכיח את עצמאותה?


להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites