ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


התפתחות באמצעות משחק

המשחק המשותף של ההורה והילד חשוב מאוד להתפתחות הקשר, ולהתפתחות האישית של הילד.  כדאי לדעת אילו תחומי התפתחות מושפעים מהמשחקים והפעילויות שהילדים שלנו מבצעים ברמה היום-יומית


איילת גרנות (MA),
יועצת חינוכית לגיל הרך, כפתור ופרח

התפתחות קוגניטיביתכדי לפתח אוריינות אצל ילדים בגיל הרך כדאי להשתמש במשאבים הטבעיים שהסביבה מציעה: ניתן לנצל הליכה לסופר על מנת להכיר מוצרים שונים בשמותיהם, וללמוד את ה-א' –ב' באמצעות מוצרים ממותגים שהילדים מכירים ואוהבים. ניתן לנצל סיטואציות כגון אלה לקידום תחומי קוגניציה נוספים, כגון למידה על צבעים באמצעות הרמזורים, כיוונים באמצעות שלטים בצידי הכביש וכן הלאה.


ספרים הם כלי חשוב לקידום ההתפתחות הקוגניטיבית בכלל והאוריינות בפרט. הילד נחשף לספרים כבר מגיל צעיר כאשר הוא מדפדף בספרי תמונות או צורות. חשוב לחשוף את הילדים לספרים ולהתאים אותם לגיל הילד – הן מבחינה חזותית והן מבחינה תוכנית, על מנת לשמר את העניין של הילד בקריאה.


התפתחות מוטורית
גם מבלי ללכת לחוגים או לג'ימבורי אפשר לספק לילד סביבה מעודדת התפתחות מוטורית. מוטוריקה עדינה ניתן לפתח דרך עידוד עצמאות של הילד: אפשרו לו להתלבש לבד, להפוך לבד דפים בספר. שתפו את הילד בעבודות הבית: להכין ארוחת ערב – לערבב, "למדוד" כמויות בעזרת כפית או כוס, לקפל כביסה- מגבות או ציפיות, למשל. לפעילויות אלה ערך מוסף על פיתוח הכישורים המוטוריים: גם בילוי זמן משותף עם ההורים, גם חיונך הילד לקחת חלק בעבודות הבית.


אימון במיומנויות הדורשות מוטוריקה גסה ניתן לעשות מחוץ לבית: על מתקנים בגינה, בהליכה לטיול בשכונה יד ביד, לא בעגלה, או בתוך הבית: עלייה עצמאית על הספה, כיסא האוכל או הישבנון, הבאת חפצים מהחדר והחזרתם, הרמה ונשיאה של חפצים בגדלים שונים תוך שמירה על שיווי משקל וכן הלאה.
הילד ייהנה מהפעילות שמאפשרת לו ביטוי לעצמאות שהוא כה מעוניין בה, וזמן משותף עם ההורים.


התפתחות רגשית
ניתן לפתח דרך משחק משותף (מסירות כדור, משחק קופסא) עם הילד, דרכו הילד לומד לשחק על פי חוקים וכיצד להפסיד בכבוד. גם כאן ספרים הם כלי עזר מקדם – דרכם ניתן ללבן נושאים שעל ליבו של הילד: קשיי פרידה בגן, פחדים, גמילה מחיתולים ועוד.


התפתחות חברתית
ילדים נולדים עם הבדלים בעוצמת הצורך החברתי שלהם. ישנם ילדים שמסתפקים במפגש החברתי שהם מקיימים במסגרת החינוכית, ויש הזקוקים לאינטראקציות נוספות. לכן חשוב ליזום ולעודד אינטראקציות חברתיות אך לא לכפות על הילד חיי חברה אם אינו מעוניין בכך. פיתוח כישורים חברתיים ייעשה דרך משחק משותף בין ההורה לילד שיהווה כר 'אימון' עבור הילדים ביכולות חברתיות כגון שיתוף בצעצועים, תורות, הדדיות וכדומה.


התפתחות שפתית
חשיפת הילד לשפה מדוברת, בעיקר דרך אינטראקציה עם אנשים, הופכת אותו לאקטיבי (בניגוד לפעילויות פסיביות אחרות), ומסייעת לבניית אוצר המילים של הילד. גם כאן לספרים חלק חשוב בקידום היכולת השפתית – דרכם הילד נתקל במילים חדשות, מבין את משמעותן באמצעות האיורים בספר ו/או ההקשר, ומעשיר את אוצר המילים שלו.


ניצול נכון של גירויים וצעצועים בכל אחד מהתחומים, ייעשה טוב יותר אם הוא ילווה בתיווך של מבוגר, שיתאים את אופן הצגת המשחקים לגיל הילד, ליכולתו ולמידת העניין של הילד בו.

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites