ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


איך להפוך לאבא משמעותי

לאבא יש תפקיד והשפעה משמעותיים ביותר בחיים שלנו - בנוכחותו וגם בהיעדרו. למה חשוב ואיך אפשר להפוך להיות אבא משמעותי בחיי הילדים גם אם חוזרים הביתה רק מאוחר בערב


דיאנה אידלמן,
מנהלת תחום הורות רשת מרכזי דיאדה

כאשר התנועה הפמיניסטית פתחה את הדלת הפונה החוצה לנשים, כדי שתוכלנה להתפרנס, להשתתף בבחירות וליצור, הייתה אולי ציפייה לכך שבאופן טבעי הגברים יוזמנו להיכנס הביתה, לתפוס את מקומם השוויוני בהורות.


מה שקרה בפועל היה שונה: יציאת נשים לעבודה, ובמקביל - הפיכתנו לכפר גלובאלי קטן (בין השאר, בזכות הטכנולוגיות החדשות), רק הגבירו את התחרות על מקומות העבודה ועל מי שמסוגל להישאר בהם יותר שעות. גברים נדחפו כלפי מעלה לעמדות הניהול, הנשים מנסות גם הן להגיע לשם, וכרגיל בהיסטוריה האנושית - הילדים ממשיכים ליפול בין הכיסאות, בעוד המבוגרים המכלכלים נאלצים להוכיח את נאמנותם לבוס ולמקור הפרנסה של המשפחה.


למה נגמר לגברים הכוח?
ברמה העקרונית, גם אם אין לכך ביטוי מעשי, הדלת הביתה אכן נפתחה בפני הגברים. האבות של היום (בין אם הם בני 25 או 65), הבינו ברובם, שהם רוצים להתחלק בעול, מעוניינים שנשותיהם ייטלו חלק משמעותי בפרנסת המשפחה ורוצים בעצמם להיות משמעותיים בחיי ילדיהם. אלא שמקומות העבודה מקשים עליהם לעשות זאת. במשך רוב ימות השבוע מרבית האבות אינם רואים את ילדיהם בשובם מהגן ומבית הספר. ויש אף שבשל נסיעות רבות לחו"ל, לא חווים כלל חלק ניכר מילדותם.


בעבודת הייעוץ שלי אני עדה לכך שהעבודה המודרנית הופכת לא פעם גברים צעירים לזקנים. הביטוי "אין לי כוח" הפך לאמירה יום-יומית של גברים חסונים במיטב כוחם. "אני רק רוצה קצת לנוח, לקרוא עיתון... מה בסך הכל אני מבקש?", "אסור לי לראות משחק כדורגל אחד בשבוע? מה קרה!?", "אני רוצה לראות את החברים ולצאת איתם לפיקניק, אבל אני פשוט הרוג", וכמובן הטיעון האמיתי והכן כל כך: "הרי אני עובד כל כך קשה....".


ואכן, גברים שעובדים קשה כל כך יודעים שגופם העייף צריך לנוח. כל מה שאותו גבר יכול לפעמים לראות לנגד עיניו הוא כמה אנרגיה ומאמץ דורשת ממנו כל פעילות שאינה מוגדרת כ"הכרחית". אבל במקביל, בכוחותיו האחרונים, הוא עושה את המאמץ. כי לְרוב הגברים שפגשתי, חשוב מאד להיות חלק מן המשפחה, ולקחת חלק בחוויות הגידול של ילדיהם. "הגבר החדש" הוא בעל מודעות גבוהה יותר לאופן שבו הוא נראה בעיני אחרים ובודאי בעיני אלה שיקרים לו. אך לרוב הוא אינו מודע מספיק להשפעה הפסיכולוגית העמוקה שיש לו על ילדיו ובחירותיהם בעתיד.


אבא יש רק אחד
במחקר מפורסם מאוד שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס בארה"ב נבדקו במשך 50 שנה סטודנטים (בנים), והתגלה שקשר אוהב של בן עם אביו מוביל באופן משמעותי לבריאות פיסית טובה יותר של הילדים (!) ולהישגים גבוהים בשאר התחומים. במחקרים אחרים נמצא שבנות שזכו למערכות יחסים בריאות, והוזנו באופן נכון באהבת אבותיהן, היו בעלות בטחון עצמי ויחס חיובי יותר לעצמן (מה שבוודאי משפיע על סוג בן הזוג שיבחרו בהמשך חייהן) ועוד.


אבות צריכים להיות עסוקים בשאלה איך הם יכולים להגדיל את השפעתם החיובית על ילדיהם. ליצור מצב שבו "יש אבא בבית" או "יש אבא פעיל בחיינו", בלי להיכנס לתחרות על כך עם בנות זוגם ובמסגרת העומד לרשותם. התפיסה שבה  אני מחזיקה איננה בהכרח יצירת  יותר שוויון בין גברים לבין נשים בהורות, אלא הפיכת ההורות שלנו ליעילה ומשמעותית יותר תוך כדי שיתוף פעולה.


להפוך להורה רלוונטי
העובדה שגבר עושה מאמץ עילאי להכניס כל חודש צ'ק לחשבון הבנק, אינה מבטיחה שהילד ירגיש ש"יש על מי לסמוך". בעבור ילדים, כסף וביטחון כלכלי הם עניין אמורפי (כאשר הם מצויים). כמו הבריאות, הכסף הופך למוחשי רק בהיעדרו.


כיוון שבדרך כלל הילדים אינם רואים אותנו בעבודתנו, הם "עיוורים" לגבי מה שקורה אתנו כשאיננו נמצאים בבית, וגם הם חשים לעתים שאנו "עיוורים" לגבי מה שקורה בחייהם. "סינדרום העיוורון" פוגע במיוחד ביחסים שבין גברים העובדים שעות רבות לבין בני משפחותיהם. שלא באשמתם, נתפסים גברים אלה עם השנים כ"בלתי רלוונטיים" או לחילופין, כ"מושאי כמיהה וגעגוע" בלתי נדלים. שני המצבים אינם בריאים: לא לאב ולא לילדיו.   


הדגש הוא על "נוכחות".
אני מאמינה שככל שהם יהיו יעילים יותר, גברים יכולים להגדיל את הנוכחות שלהם ולזכות במקביל בזמן למנוחה, להזמין את הילדים לשתף אותם בחייהם וליצור שיתוף פעולה הורי טוב יותר עם בת הזוג.

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites