ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


עבודה מהבית - פתרון אידיאלי לאמהות

איך לעבוד במשרה מלאה בלי להחמיץ ארוחת צהרים עם הילדים? אם ניחנת במשמעת עצמית עבודה מהבית היא פתרון נהדר, גם לשכירים. כך תעשי זאת נכון


ד"ר מירה חניק

עבודה מן הבית היא דרך חיים מופלאה עבור אישה המעוניינת להגשים את עצמה במקצועה, ולשלב עם זאת גם את חיי המשפחה. לעבודה מן הבית יתרונות רבים: היא חוסכת זמן וכסף לך ולמעסיק - החיסכון הוא לא רק בשעות נסיעה וחיפוש חנייה, אלא גם בשיחות-חולין עם חברים ובהתמקדות במוצר שהוא תוצאה סופית בלבד. 

 

יתרונות העבודה מן הבית לנשים העבודה מן הבית מאפשרת להיות יצירתיות ומשימתיות יותר, משום שאיננו צריכות לכלות  את האנרגיות שלנו על כל הדברים המיותרים ובאפשרותנו לעבוד מהמרחב האישי הנעים שלנו ולהספיק לאסוף את הילד מן הגן בעצמנו, או ללכת איתו לרופא כשהוא חולה, בלי אף אחד על הראש שיספור כמה פעמים יצאנו מוקדם.


מי  שמוכשרת וממוקדת, יכולה לקבוע לעצמה שעות גמישות ביום, בלילה ובצהריים, להספיק להכניס יום עבודה של שמונה שעות, ועדיין לא לוותר על חיי המשפחה המלאים.


יש גם חסרונות
כמי שמנהלת מכון לייעוץ מביתי כבר יותר מעשר שנים, אני מוכנה לזמר את זמירות ההלל לרעיון של העבודה מן הבית. אבל אני גם מודעת בכאב לבעיות שהיא מעוררת ולצורך להעמיד לעצמנו גבולות ברורים ולנהל את חיינו בהפרדה ברורה, להילחם במסיחי הדעת ולמקד את תשומת הלב בדברים החשובים באמת.


לעבודה מן הבית יש גם חסרונות ומגבלות. הבולטות מביניהן נובעות מן הצורך לשמור על הגבולות בין שני העולמות השונים. כשאת קמה בבוקר, שולחת את הילדים לבית הספר ויוצאת בדרך לפינת העבודה שלך - האם את נלחמת בדחף  "רק להעביר סמרטוט" במקומות שנשכחו אתמול? או "רק לסדר מיטות ולהכניס כביסה למכונה"? או אולי הקושי שלך הוא להיגמל משיחת רעים נינוחה וארוכה עם חברתך הטובה בטלפון?


צריך להציב גבולות
הצבת גבולות ברורים בין עולם הבית והעבודה הוא אחד האתגרים הבולטים של הנשים העובדות מן הבית. הצורך לשמור על ריכוז גבוה ויעילות בעבודה מתחדד כשאנחנו מרגישות חובה לסיים דברים שנשכחו, או להיות נחמדות אל הדודה שמצלצלת. הקושי להציב גבולות ולחדד את המעברים אל  - ומן - העבודה, הוא אחד הגורמים המקשים לשמור על רמת מוטיבציה גבוהה בעבודה ועל חדות-תגובה ויעילות.
   

הנה מספר עצות לתרגול של התנהגויות המסייעות להגברת השליטה על מסיחי הדעת הטורדים את מי שעבודתה נעשית מן הפינה של הסלון, או מן הנישה שבקצה הבית, בעוד העולם שסביבה נוהג כאילו היא עקרת-בית שבסך הכל מבדרת את עצמה:             
   
כלל ראשון - משמעת וסמכות
למרות שסביר להניח שיש לך  סדר יום קבוע, עדיין קשה להיכנס לתלם בתחילת יום עבודה, כשחדר העבודה שלך צמוד לחדר הילדים, ואת רואה את הבלגן השורר שם בכל פעם שאת עוברת ליד הדלת. לעיתים גם קל יותר ליפול למלכודת של "מריחת" הבוקר עם עוד כוס קפה אחת, ועוד שיחת חולין בטלפון, מאשר להיכנס מיד למשמעת עבודה. כדי להתחמק ממסיחים אלה, החליטי מראש על שעת פתיחת המשרד שלך. אני מתחילה את עבודתי בשעה שמונה בדיוק. זה מותיר לי זמן לאכול ארוחת בוקר, לדפדף בעיתון, ולהכין לי עוד כוס קפה אחת, לדרך. ואז אני עולה את 14 המדרגות המובילות אל המשרד הביתי שלי. ברגע זה, התחיל יום העבודה ("הרבה יותר מוקדם מאשר עבור רוב האנשים הנאבקים כעת בפקקים של בוקר יום א'", אני מציינת לעצמי בסיפוק). אבל גישה זאת דורשת שלא מתעכבים על שאריות של עבודות בית, או לקריאה נוספת של מדור בעיתון.


כלל שני - טקסים קבועים
ברגע שנכנסת אל משרדך (גם אם הוא בפינת המטבח או בחדר השינה שלך),  הקציבי לך מספר דקות קבוע מראש לטקס יומי קבוע, כמו  ניקוי או סידור שולחן העבודה שלך. לאחר מכן, התחילי את יום העבודה במשימה אהובה: טלפני ללקוח איתו היה לך קשר טוב בתקופה האחרונה, או עברי שוב על הדו"ח שהכנת לגבי פרויקט מוצלח. ערכם של הטקסים הקטנים האלה אדיר, משום שהם עוזרים לך להיכנס לתלם ולהפעיל את המשמעת העצמית שלך. אין יותר תירוצים! כל בוקר מתחיל בטקס הקבוע, ובזמן הנקוב מראש.


כלל שלישי - בקרה עצמית
בסיומו של כל יום עבודה, ערכי בדיקה של המשימות שהצלחת לסיים, והכיני רשימה מדויקת של המשימות הצפויות לך מחר. תלי רשימת מטלות ליד שולחנך, וסמני בעזרת צבעים שונים את מידת דחיפותן. למשל: דחוף ביותר באדום, והשאר בירוק, וכד' (את המשימות שאינן נופלות תחת ההגדרה "חשוב / דחוף ביותר", או "חשוב / דחוף למדי", כדאי לך למחוק ולשכוח מהן! חבל לבזבז עליהן זמן אם תוכלי לחיות בלעדיהן). התחילי כל יום עבודה חדש בסימון מטלות עליהן מוטל עלייך להתמקד היום. 
   
כלל רביעי - הצבת לוחות זמנים
לוח זמנים מדויק לביצוע המשימות מסייע לריכוז תשומת הלב בנושאים הזקוקים לטיפול. גם אם התאריך שהצבת לסיום המטלה הוא שרירותי, עצם ההחלטה עליו מסייעת להתמקד בעשייה, ומקטינה את גרירת הרגליים המתרחשת כאשר אנחנו עייפים ושחוקים, אנשים לא מחזירים לנו טלפונים, או הלקוח איתו צריכים  לדבר הוא אנטיפט. סמני לעצמך כוכב קטן או פרצופון מחייך על כל משימה שהשלמת! מגיע לך!


כלל חמישי – שוחד עצמי
אף אחד לא יציע לך פרס מיוחד על ביצוע עבודות אותן עלייך לבצע בכל מקרה. אבל כולנו יודעים שהערכה - אפילו מן הסוג הפעוט ביותר - מעודדת את הפריון ומעלה את המוראל. תני לעצמך פרסים קטנים על כך שעמדת בלוח הזמנים הצפוף שלך, או על שהצלחת להפיס את דעתו של הלקוח המעצבן. הבטיחי לעצמך כי בסיום יום העבודה, תפנקי את עצמך במשהו שאת משתוקקת אליו ולא מפרגנת לעצמך.  פיצוי עצמי בדברים קטנים שאת אוהבת, יסייע לך להקטין במעט את התסכול של טרדות היומיום, וישלח אותך למחרת לעבודה עם חיוך קטן.


כלל שישי – אמירות חיוביות

פתגמים עממיים,  כמו: "היום הוא היום הראשון של המשך חיי", או: "ככל שמקדימים למשימה, מקדימים לסיימה" - יעזרו לך להתמודד מול המטלות  ביתר נחישות, ולעבוד באופן יצרני יותר. ישנן אמירות חיוביות הנקראות "אפירמציות", שניתן לעשות בהן שימוש להגברת הביטחון העצמי, ולהעלאת מצב הרוח וכוח ההתמודדות. שינונן היומיומי, כמו "מנטרה", מחזק ומאתגר להתמודדות. מספר דוגמאות לאפירמציות כאלה: "אני חזקה ומתמודדת בכל מצב!"; "חיי מעניינים ומרתקים, ואני נהנית מכל עיסוקי";  או: "עולמי מסודר ומאורגן ואני מרגישה בו בטוחה". אל תשכחי לומר לעצמך כל יום לפחות שתיים או שלוש אמירות חיוביות, המעלות את המוראל, ומסייעות להירתם למשימה. בהצלחה.                        


ד"ר מירה חניק, יועצת אירגונית ומאמנת אישית להצלחה, מנהלת את האתר "הדרך למעלה" www.haderech.co.il


להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites