ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


מוכנות לכיתה א'
שאלת המוכנות לכתה א' היא שאלה כבדת משקל בה נדרשים ההורים להכריע, אך רבים מהם חשים כי אין בידיהם את הכלים או ההבנה המספקת בכדי לעשות זאת. כיצד הורים יכולים לזהות בעצמם האם ילדם מוכן לכתה א' ?
שרון מור, מרפאה בעיסוק ומומחית בהתפתחות הילד ממרכז אתרוג

כאשר הילד נמנע מהשתתפות בפעילויות בה לוקחים חלק בני גילו או מבצע אותה באופן לא הולם, הדבר מעיד על קיומו של קושי, שעתיד להתבטא גם בפעילויות בית הספר. ראשיתה של מוכנות לכתה א' היא במוכנות פיזית של הילד, הכוללת את מערכות שריר-שלד, מערכות העצבים, מערכות הראייה והשמע ובשלות המוח. הימנעות או קושי בביצוע פעולות כמו ציור, קפיצה ומשחק במרחב, משחק עם חברים ויצירת קשרים חברתיים ואף השתתפות במסיבות הם נוריות אזהרה להורים הדורשות תשומת לב. חשוב לציין כי בבסיס ההימנעות והקושי עומדות סיבות שונות מחוסר מוכנות לכתה א', ועל כן כדאי לקבל חוות דעת מאיש מקצוע במקרה של ספק.


הורים המעוניינים לבחון את מוכנות מערכות השריר-שלד של ילדם צריכים לשים לב לאופן התנועה שלו במרחב. הגוף אמור לפעול במרחב במשחק, בתנועה וגם ליד מטלות מובנות הקשורות לכתיבה ויצירה. במידה והילד נמנע מלעלות על מתקנים, מתעייף מהר משאר בני גילו ואינו מתמיד בפעילות כמוהם, כאשר הוא אינו רוצה לרוץ, להתנסות במשחקי כדור, ברכיבה על אופניים או בשהייה בבריכה, שקפיצה על רגל אחת, דילוג או דהירה הן פעולות שהוא מתקשה בביצוען וכשהוא נראה מסורבל ומגושם מבני גילו, כנראה וקיימת בעיה בתנועה במרחב העשויה להעיד על חסר במוכנות לכתה א'. הפעילויות הללו הן הבסיס להשתתפות תקניה בהפסקות, בשיעורי ספורט ובטיולים. הימנעות מפעילות מסוג זה עשויה להביא לבידוד חברתי של הילד ולאי נוחות ומכיוון שבית הספר הוא המקום שבו נוצרות חברויות, קיימת חשיבות רבה ליכולות הפיזיות הללו.


הלמידה כרוכה בפעילות שרירית תקינה בידיים, ביכולות מוטוריות טובות וכן בהתמדה, ועל כן כדאי לשים לב אם הילד נמנע מהעתקה, ציור וגזירה ומתלונן על קושי או שעמום בביצוע משימות אלו. אם הילד מנער את ידו לאחר פעילות או משתמש בכל פעם ביד שונה, כאשר הוא אינו מסוגל להשתמש נכון במחק, עפרון או מספריים, שימוש המתבטא בחריטה על הדף או באיכות קווים לא עקבית, קיים חשש לבעיה במוטוריקה העדינה. גם כתפיים שמוטות מעידות על בעיות במערכת השלד-שריר, וכל אחת מהבעיות הללו או שילוב של כמה מהן עשויים להעיד על מוכנות חסר לכתה א'.


גם לראייה ולשמיעה תפקיד קריטי בקביעת המוכנות לכתה א'. חוש הראייה חשוב ביותר לתהליכי הלמידה, אך מכיוון שהילד אינו יכול להשוות את טיב ראייתו ביחס לאחרים, יש להסתמך על סממנים חיצונים כגון נטייה לשפשף עיניים, בחילה או סחרחורת בתנועה וכאבי ראש לא מוסברים, התקרבות יתר אל הדף או הטלוויזיה בכדי לראות או כיווץ עיניים, תנועות גלגל עין לא זהות, הסתכלות בזוויות שונות ותלונות על התעייפות העיניים לאחר קריאה, קפיצה בין שורות בהעתקה, וכן עיניים דומעות והתקלות חוזרת ונשנית בחפצים ובאנשים.
 

האוזן משמשת לא רק לשמיעה אלא גם לשמירה על שיווי המשקל, ויסות הפעלת כח והבנת המרחב. לפעמים נוזלים באוזניים, צינון או שקד שלישי  גורמים לירידה בשמיעה. אם לילדכם היו דלקות אוזניים חוזרות או פוליפים, אם הוא נתקל הרבה בחפצים אם הוא חש סחרחורת אחרי סיבוב, או בחילה בנסיעה, או מתקשה בבלימת נפילה בהצלחה, יתכן וקיימת בעיה במערכת הנמצאת באוזן, ונקראת המערכת הוסטיבולרית. הבנת הנשמע היא בסיס חשוב ללמידה. אם הילד שואל "מה" כל הזמן, אם לוקח לו זמן לתת תשובה, אם כשמבקשים ממנו משהו והוא עם הגב אלינו הוא אינו נענה, ייתכן כי מרכיב בהעברת הצלילים או פענוחם לא תקין. במקרה כזה קודם כל יש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון לבדיקה. סימנים נוספים לבעיה במערכת השמע יכולים להיות נטייה לצעוק במקום לדבר, הגברת הווליום מעבר לרגיל, דיבור לא ברור ביחס לגיל ונחירות. גם כשהילד אינו מסובב את ראשו לכיוון הדיבור או הצליל כדאי לבדוק האם קיימת בעיית שמיעה.


בשלות המוח והבשלות הרגשית של הילד גם הם גורם שיש לתת עליו את הדעת. השתתפות חברתית מצביעה על הבשלות הרגשית. בסוף תקופת הגן הילד מפתח Theory of mind המאפשר לו להבין שלאחרים יש גם כן רצונות וצרכים שיש להתחשב בהם, ובשלב זה הוא עובר ממשחק עצמאי למשחק בקבוצה ובמשותף עם אחרים. גם אם הילד נבון מאד ויודע את כל החומר הנלמד לקראת כתה א' ייתכן שהוא אינו מתאים לכתה א' אם הוא אינו מסוגל לפתור בעיות בין חברים או שהוא פותר אותם בדרכים לא מקובלות כגון אלימות. אם הילד נוטה להיעלב ולבכות בקלות, להסתגר, להחליף מצבי רוח בקיצוניות, ואינו מתחשב בזולת, יתכן והוא אינו בשל רגשית לכתה א'. ילדים מסוג זה יטו להיות מבודדים חברתית – הם יפגינו חוסר רצון להשתתף במסיבות, ילדים אחרים לא ירצו לשחק איתם כיוון שהם מנסים תמיד להשליט את רצונותיהם על הסביבה, והם יטו להתמקד בדברים שמעל לרמת בני גילו אך לא בדברים המאפיינים את בני הגיל כגון משחקים חברתיים. מדובר בהתנהגות מטעה – לכאורה, הילד נמצא ברמה הגבוהה מבני גילו, אך בפועל חוסר היכולת לתקשר חברתית מעידה על בשלות רגשית נמוכה.


כדי ללמוד בצורה טובה הילד אמור להיות ממוקש וקשוב לטווחים סבירים, לדעת לזהות עיקר מטפל, להיות עסוק בלמידה עצמה ולא בדברים משניים ומסיחים. לכן, יש לשים לב גם לתחום הקשב והריכוז. כאשר הילד אינו יושב בשקט אלא מזיז כל הזמן את ידיו ורגליו או נמצא בתנועה, כאשר הוא עובר במהירות מפעילות לפעילות ומנושא לנושא ומתקשה לסיים את שהתחיל, כשהוא מדבר הרבה ולא שם לב לאחר וכן כשהוא זקוק לגירויים מתחלפים וחזקים, יתכן כי הדבר מעיד על הפרעת קשב וריכוז. מנגד, כאשר צריך לבקש מהילד דברים פעמים רבות כיוון שהוא נראה בוהה או מרחף, כאשר הוא מדבר לא לעניין בנושא המדובר, כאשר הוא נראה כאילו לא שם לב לנאמר, יתכן ומדובר גם כן בסוג אחר של הפרעת קשב וריכוז, וכדאי להתייעץ בנוגע אליה עם מטפל.



לאתר מרכז אתרוג.


 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites