ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


הרגלי תזונה - כתבה רביעית בסדרה

המודעות לחשיבות השמירה על המשקל מאפיינת את הדור שלנו. בעבר היה נהוג לחשוב שילד שמן הוא ילד בריא, ואילו היום אנו יודעים שהשמנה בגיל הילדות עלולה להוות תשתית לשומנים בגיל מבוגר יותר. שמירה על הרגלי תזונה מאוזנים היא בעלת חשיבות רבה גם לטווח הארוך. כיצד מצליחים לעזור לילד לשמור על תזונה מאוזנת בלי להפוך את נושא האכילה לבעייתי?
ד"ר עדנה כצנלסון, פסיכולוגית קלינית

יואב: תני לי ממתק.

אימא: יואב, סיכמנו על ממתק אחד ביום.

יואב: אז תני לי לחמנייה עם שוקולד.

אימא:  גם זה ממתק, בוא נחפש משהו אחר שאתה אוהב.

יואב: רק שוקולד.


המודעות לחשיבות השמירה על המשקל מאפיינת את הדור האחרון. בעבר היה נהוג לחשוב שילד שמן הוא ילד בריא, ואילו היום אנו יודעים שהשמנה בגיל הילדות עלולה להוות תשתית לשומנים בגיל מבוגר יותר. שמירה על הרגלי תזונה מאוזנים היא בעלת חשיבות רבה גם לטווח הארוך. כיצד מצליחים לעזור לילד לשמור על תזונה מאוזנת בלי להפוך את נושא האכילה לבעייתי?


טיפול מונע – יש לדאוג למניעת ההשמנה, ולא לחכות עד שיהיה צריך לרדת במשקל. מעבר לנזק הבריאותי, למרבית הילדים השמנים יש גם בעיית תדמית וקושי עם הדימוי הגופני.


הרגלים משפחתיים – קשה לילד אחד להיות במשטר אכילה כשבני המשפחה האחרים "חוגגים". כיוון שאכילה מבוקרת טובה לכולם, רצוי שכל המשפחה תימנע מצריכת ממתקים ותאכל "אוכל בריא", כדי שלא ייווצר מצב שיש ילד אחד מקופח. מגירות מסתור שבהן מוחבאים ממתקים עלולות להיות פיתוי שיהיה לילד קשה לעמוד בפניו.


פיקוח הדוק מדי על הילד יוצר אפקט הפוך – אין טעם לבלוש ולעקוב אחרי הילד כדי לחסום כל דרך ל"אוכל אסור". ילדים שמגבילים אותם באופן הדוק עלולים לאכול בסתר. אכילה בסתר דורשת בדיקה מחודשת לגבי תוכנית הדיאטה כולה.


אין להפוך את נושא האכילה למה שעולה בקנה אחד עם רצון ההורה ולא עם רצון הילד. ההחלטה על משטר דיאטה צריכה להיות משותפת. כשהילד מצליח, ולו חלקית, יש לציין שהוא בוודאי מרוצה ולא שההורה מרוצה. אחרת, עלול הילד להעניש את ההורה כל אימת שיכעס עליו, ולאכול בלי בקרה.


חשוב לעזור לילד להתגבר על קשיי ההתאפקות ולא לכעוס עליו או לזלזל ביכולתו. בהזדמנות זו אפשר לתרגל טכניקות של איפוק שטובות גם למצבים אחרים שבהם הילד צריך להתמודד עם דחפים שקשה לשלוט בהם: לספור עד עשר, לומר לעצמו דברים שיעזרו לו להתגבר, לאכול רק חצי מהכמות, לחפש אוכל פחות משמין וכדומה.


אוריינטציה – לעזור לילד לזהות מה בריא פחות, משמין יותר, ומהן החלופות העומדות לרשותו: פרי מתוק במקום עוגה מתוקה, לחם דיאטטי במקום פיתה עתירת קלוריות וכדומה. בדרך זו לא מגבירים את הפיקוח החיצוני על הילד, אלא עוזרים לו לבסס מערכת בקרה ושליטה פנימית.


הדרך הטובה ביותר לשמור על משטר דיאטה היא לעבור למהלך ארוחות מסודר, כולל ארוחות שהילד לעתים מדלג עליהן, כגון ארוחת בוקר. נוהל ארוחות מסודר מקטין את תחושת הרעב ומבסס שגרת הרגלים רצויים.


במקביל לארוחות מסודרות ומחושבות רצוי לעסוק בספורט – ילד יכול להצטרף לצעדת ההורים בערב, ללכת לשחות באופן קבוע, להצטרף לחוג לספורט וכדומה. פעילות גופנית חשובה לא פחות מאשר ויסות האכילה.


שינוי הרגלי האכילה הוא משימה קשה הדורשת סבלנות רבה מאוד לעתים קרובות. אין להרים ידיים אם הילד מתקשה לשתף פעולה. יש להמשיך לחפש דרכים כדי להגיע להישגים. אם אין מושגת ירידה במשקל, אין הדבר מוכיח שהילד "מזייף". ילדים שונים זה מזה במאפייני חילוף החומרים שלהם, ולעתים יש להיוועץ בגורם מקצועי כדי להתאים לילד דיאטה שיוכל לעמוד בה לאורך זמן וגם להגיע להישגים.


חשוב למצוא פתרונות שיהיו מקובלים על הילד לגבי ארוחות עשר בגן, בימי הולדת, בטיולים ובארוחות משפחתיות. חשוב להיות גמיש כדי שהילד לא ירגיש שהוא מקופח או יוצא דופן.





 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites