ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


הצבת גבולות בחינוך – כתבה ראשונה בסדרה

הצבת גבולות לילד היא לא מילה גסה. נהפוך הוא, הילדים זקוקים, לא פחות מההורים שלהם, לגבולות ברורים ויציבים. איך מתמודדים עם ילד שמתקשה להתמודד עם המשמעת ההורית, ילדים שלא מצליחים להתעורר בבוקר, כאלה שהחדר שלהם נראה כמו מזבלה עירונית, ובכלל – איך מציבים גבולות, וגם עומדים בהם?
ד"ר עדנה כצנלסון, פסיכולוגית קלינית

מתוך ספרה של ד"ר כצנלסון "דיאלוג עם ילדים", באדיבות הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר.


הצבת גבולות לילד פירושה העברת מסר ברור של מותר ואסור, ועמידה עקיבה מאחוריו. מטרתה של הצבת הגבולות ללמד את הילד להתאפק, לוותר, לדחות סיפוק, להתחשב ולתכנן. יצירת איזון בין נתינה לדרישה, בין אהבה לגבולות, היא הערובה להתפתחות ילד בעל מוקד שליטה פנימי, בטוח בעצמו, שאינו הולך שבי אחרי הדחפים הפנימיים, והמסוגל לחיות בסביבה חברתית שבה הוא אחד מתוך רבים.


שימת הגבולות לילד מבוססת על התהליכים הבאים: מודעות לחשיבות של שימת הגבולות, הבנת הרגשות שתהליך זה מעורר בכל אחד מההורים, תיאום בין ההורים לגבי העקרונות הבסיסיים של שימת הגבולות, עקביות הדרישות לגבי הגבולות והתגובות לגבי הפרתם ותגובה מיידית ולא היזכרות לאחר זמן.


חלקים אחרים בתהליך הם ההדרגתיות בתהליך הקניית הגבולות מהגיל הרך במהלך ההתפתחות, הימנעות ממניפולציות רגשיות (כגון האשמת הילד, הפחדתו), ניצול דרכי פיקוח שמקורן בסמכות הורית ולא בקניית שקט תעשייתי על ידי פיתויים פיזיים, מתן הסבר לילד (כשהדבר אפשרי) לגבי הסיבות לשימת הגבולות, וניהול דיאלוג עימו כשמתעוררים קשיים.


ילדים בעלי טמפרמנט שונה, גיל שונה וביוגרפיה שונה, זקוקים לדרכים אחרות בשימת גבולות. יש חשיבות בהתאמת הדרך למאפייני הילד ולטיב הקשר עם הוריו. חשוב שעוצמת התגובה תתאים לאופי הבעיה, מפני שחוסר פרופורציה בין הקושי לבין התגובה פוגם מאוד בסיכוי להצליח. חשובה גם התגובה שלא מתמקדת רק באיסורים, אלא מציעה לילד דרכי תגובה או התנהגות ראויים.


מדוע קשה להורים להטיל משמעת? מפני שהם פוחדים לאבד שליטה על כעסם, ופוחדים שהילדים לא יהיו "חברים" שלהם. מפני שיש להם רגשות אשמה על שהם נעדרים שעות רבות מהבית, ואין להם אנרגיה להטיל משמעת על ילדיהם בסוף יום העבודה. התרבות המודרנית לא נתנה להורים כלים כיצד להתמודד עם בעיות משמעת. "הכלים הישנים", כגון הכאה והשפלה, לא מקובלים יותר, והם לא רוצים להיות דומים להוריהם באופן הטלת המשמעת. הם מצפים שמערכת החינוך תלמד את הילד משמעת מהי.


מתי יש מקום להעניש? כאשר ההורה שב ומסביר לילד מה אסור ומוודא שהילד הבין, ולמרות הכול הבעיה ממשיכה. כאשר ההורה עושה מאמץ שבסביבתו של הילד לא יהיו מכשולים או פיתויים בלתי סבירים, שספק אם ילד בגילו יכול לעמוד בהם.


מתי הענישה יעילה? כשהעונש ניתן סמוך להתנהגות בעייתית, כשהילד מקבל הסבר על הקשר בין התנהגותו לתגובה. כשיש קשר בין העונש לבין המעשה, והעונש אינו שרירותי. כשהענישה לא פוגעת בנורמות החברתיות המקובלות (אינה מכאיבה פיזית, אינה משפילה). הענישה יעילה כשהעונש ניתן מתוך שיקול דעת, ולא רק כפורקן או כנקמה, כשמוסבר לילד מהי דרך ההתנהגות החלוּפית הרצויה, וכשהעונש ניתן על ידי מי שסמכותו לחנך את הילד, לא על ידי אחים או חברים.


לסיכום

  • בחברה דמוקרטית, שבה הילד במרכז ההוויה המשפחתית ולעתים קרובות שני ההורים עובדים, קשה לשים גבולות לילדים.
  • שימת גבולות היא אחת המשימות ההוריות החשובות: היא עוזרת להגן על הילד מפני דחפים מאיימים, נותנת לילד כיוון, עוזרת לו לגבש כוחות שליטה, ומקִלה עליו להסתדר עם עצמו ועם אחרים.
  • שימת גבולות כוללת הסכמה וגיבוי הוריים, העברת מסר ברור, הקניית כלים לשליטה ולאיפוק, ומתן עידוד על הצלחות.
  • גורמים שמקשים על שימת גבולות הם חוסר הסכמה בין ההורים או בינם לבין גורמים אחרים, מזג ילדי קשה, קושי להיות עקבי, תסכולים שקשה לילד לעמוד בהם, ורצון של הילד באוטונומיה ובמרחב.
  • התחומים שבהם מתעוררת בעיית גבולות לעתים קרובות הם: התִפקוד במעברים (הליכה לישון, קימה בבוקר), קבלת אחריות, קבלת סמכות מבוגרים, מגע עם ילדים ומבוגרים אחרים, הוצאת כספים ושמירה על סדר יום.






להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites