ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


ט"ו בשבט-הזדמנות לחגיגה בריאותית
שולחן החג עמוס במגוון רב של פירות יבשים: שקדים, פיצוחים ואגוזים למיניהם ולכן כדאי להיות מודעים לתכונותיהם ולצרכם באופן מושכל.
חני יטאח

צילום יח"צ באדיבות מיטב אורגני
צילום יח"צ באדיבות מיטב אורגני
הפירות היבשים הפכו לסמל המרכזי של החג, מייבאים אותם מרחבי העולם להעשרת שולחן החג.
מנהג אכילת פירות יבשים בט"ו בשבט מקורו במנהג הבאת פירות מארץ ישראל אל יהודי הגולה, הייבוש הקל בזמנו על השינוע אפשר הארכת חיי המדף של הפירות, בעבר הרחוק היו מייבשים את הפירות על ידי פרישתם בשמש, הפירות היו מאבדים ממשקלם בגלל איבוד נוזלים, חלקם ודאי איבדו צורה, צבע וטעם.
היום הייבוש הוא תעשייתי ומבוצע בתנורים גדולים לאורך חום ממושך, בתהליך הייבוש מוסיפים חומרים משמרי צבע, טעם וריח להגדלת האטרקטיביות וחיי המדף.

הפרי היבש טומן בחובו יתרונות תזונתיים רבים:

פירות יבשים מאופיינים בריכוז סוכר גבוה ומעניקים אנרגיה זמינה ומיידית ומומלצים לאכילה לפני פעילות גופנית ובמצבים של סוכר נמוך בגוף.
כמו כן, הפירות היבשים עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לפעולת מעיים תקינה ולטיפול במצבים של עצירות, במקרים כאלו חשוב מאוד לשתות מים בסמיכות לצריכת הפירות היבשים. 
בנוסף, הפירות היבשים עשירים במינרלים כמו: אשלגן, זרחן, סידן ומגנזיום ובויטמינים
A ו- B, בברזל וחומצות שומן  המצויות באגוזים ופיצוחים למיניהם החיוניים לבריאות הלב. צריכה של כמה יחידות של פירות יבשים ופיצוחים ביום יכולים להוות ארוחת ביניים זמינה ומזינה.
לסובלים מתת משקל, פירות יבשים מהווים מקור אנרגיה ועדיפים כחטיף טבעי על פני שוקולד או ממתקים אחרים.

אך לצד היתרונות יש גם חסרונות שכדאי להיות מודעים אליהם:

החיסרון הבולט של פירות יבשים הוא בהיותם עתירי קלוריות ביחס למשקלם, פי 5-7  קלוריות בהשוואה לפרי טרי, לכן נחשבים עתירי אנרגיה.
המשמש המיובש שנבחר לאחרונה כפרי היבש האהוד ביותר על תושבי ישראל, מכיל כ- 238 קלוריות ל 100 גרם וזאת לעומת המשמש הטרי, המכיל 48 קלוריות ל 100 גרם.
חיסרון נוסף בצריכת הפירות היבשים נובע מתהליך הייצור שלהם, בו מוסיפים לחלק מהפירות היבשים גופרית דו חמצנית בכדי לשפר את צבעו של הפרי לאחר תהליך הייבוש, הגופרית הדו חמצנית עשויה לגרום לחולים במחלות נשימה כרוניות, התקפי אסטמה או ברונכיט. במיוחד אצל חולי אסטמה יכולים להופיע רגישויות לתוספי השימור למיניהם.
בנוסף, פירות יבשים הם נטולי ויטמין C מכיוון שהוא נהרס בתהליך הייבוש, ניתן להשלים את הוויטמין C בצריכת פירות טריים.

מהי הבחירה הנכונה לצריכת פירות יבשים בט"ו בשבט?

איכות ולא כמות, פירות אורגנים, פירות שעברו תהליך ייבוש ללא תוספות של חומרים משמרים.
כדאי לפסוח על הפירות המסוכרים שזכו לתוספת סוכר, תוספת קלוריות, וכדאי  לצרוך בצורה הטבעית ללא קלייה פיצוחים, שקדים ואגוזים לשימור חומצות השומן וויטמיני B, ללא תוספת מלח.
מומלץ להימנע מצריכת פירות בוהקים בצבעם הזוכים לתוספת חומרי זיגוג. להימנע מלהציע פיצוחים, שקדים ואגוזים למיניהם לילדים עד גיל 5, מחשש לחנק.
חשוב לצרוך את הפרי היבש בצורה מגוונת אך מדודה. ולהחליט מראש מהי כמות הפירות היבשים שתצרכו בערב החג, ניתן גם לבחור מספר מוגבל של פירות יבשים ולסדר אותם באופן ססגוני על צלחת אישית.

כדאי לדעת כי  100 גרם של פרי יבש יכיל כ- 270 קלוריות ו- 100 גרם של פיצוחים, שקדים ואגוזים יכיל כ- 600-700 קלוריות.


מרשם לחטיף אנרגיה מפירות יבשים:

  • 1 חבילה תמרים לחים
  • 100 גר' שקדים
  • 100 גר' אגוזים

אופן ההכנה: מרסקים את כל החומרים, מניחים על ניר פרגמנט, מגלגלים ומכניסים לתא ההקפאה.
לאחר 24 שעות מוציאים,פורסים לפרוסות דקות ומגישים.



פרופ' יחזקאל ויסמן, מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז שניידר, מציין כי אין להאכיל ילדים מתחת לגיל 5 בפיצוחים: אגוזים, בוטנים, גרעינים, קשיו, שקדים וכיו"ב, מחשש לשאיפה ואף לחנק, וכן חשוב הקפיד שלא להשאיר בהישג ידם של ילדים עד גיל 5 פיצוחים מכל סוג שהוא. בנוסף, חשוב להקפיד לחצות פירות יבשים ופירות עגולים לאורכם בכדי למנוע חנק וכן להקפיד להוציא את הגרעינים מהפירות הניתנים לפעוטות.










 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites