ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי
חייהם של אנשים שהשתתפו בתוכניות מציאות שונות, לא חוזרים, לרוב, להיות מה שהיו טרם החשיפה התקשורתית. ילדים הנחשפים בתוכניות אלה מושפעים אף יותר. הם תופסים את החוויה כעוצמתית יותר, אך הם אינם בעלי כלים מספקים לעיבודה.
אורנה מלכי לבנה

במיוחד נכון הדבר בתוכניות הקשורות לפתרון משברים משפחתיים כמו 'משפחה חורגת' או 'סופר נני', בהן, עוד בטרם נרשמו לאוניברסיטה, לתיכון או אפילו לפעוטון, נעשה חיטוט בנפשם קבל עם ועדה.


מהן תוכניות מציאות / ריאליטי

 

תוכניות ריאליטי הן תוכניות שמתנהלות על פי פורמט ידוע מראש. המשתתפים בתכנית אינם שחקנים אלא אנשים "רגילים", מן השורה. בחלק מתוכניות אלה ההתרחשויות המתועדות הנן ספונטאניות, בחלקן יש מעורבות של הקהל בקביעת המתרחש.

 

 

מצלמת מעקב, תכניות ריאליטיבתוך כך ניתן למנות תוכניות כמו: תחרויות למיניהן (כוכב נולד, מאסטר שף, הישרדות – תחרויות הבוחנות כישורים שונים), מעקב אחרי תהליכים ומהפכים (סופר נני, משפחה חורגת, היפה והחנון וכו' – תוכניות העוקבות אחרי שינויים אישיים שעוברים המשתתפים, ממש כמו קורס העצמה פרטי).

 

 

מצב החוק בישראל

 

בתחילת נובמבר השנה הוציאה מחלקת המחקר של הכנסת דו"ח עבור הועדה לזכויות הילד בכנסת בנושא הגנת ילדים המשתתפים בתוכניות ריאליטי.

 

 

על פי הנטען בדו"ח אין כיום בישראל הגנה על ילדים המשתתפים בתוכניות: אין בחינה של איכות הטיפול הניתן להם, אין תקנות ברורות בדבר הסדרת השתתפותם והחלה של חוק העסקת ילדים ובני נוער, או הסדרת שעות עבודה ומנוחה. בדו"ח מצוין כי במדינות רבות בעולם קיימת הגנה על ילדים המשתתפים בתוכניות ריאליטי, אם על ידי הגדרת תקנות מסודרת או כחלק מחוק העסקת קטינים. בחלק מהמדינות אפילו נדונו הצעות חוק ייעודיות בנושא.

 

 

הבעייתיות של השתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי

  1. חשיפה של פרטים אישיים ומשפחתיים לציבור גדול, כולל לסביבתם הקרובה.
  2. הקצנת הסיטואציות על מנת ליצור דרמה.
  3. פגיעה באינטימיות המשפחתית.
  4. הייעוץ הניתן בתוכנית רלוונטי ומשיג תוצאות בהווה, אך לא נלקחות בחשבון ההשפעה על הילדים בטווח הרחוק.
  5. זכויות הילד. לרוב מי שמחליט על השתתפות הילד בתוכנית היא הורה. הילד נשאב לסיטואציות רגישות מאוד מבלי שתהיה לו את היכולת להתנגד לכך.

 

 

אמנת הרשות השנייה

 

הרשות השנייה גיבשה טיוטה לאמנה העוסקת ההשתתפות ילדים בתוכניות מציאות על פיה היא מגדירה ילד מי שלא מלאו לו 16 שנים. ומגדירה כי על משתתפי תוכנית ריאליטי חלים כל הכללים החלים על פי חוק העסקת ילדים ובני נוער בישראל. האמנה מדגישה תקנות נוספות כמו הימנעות מפגיעה פיזית או נפשית, הימנעות משימוש במניפולאציות המעצימות את הדרמה, הימנעות מיצירת מצבים של נידוי, בדידות, לעג או כל מצב מצוקה רגשי אחר. התחייבות של ההפקה לתת הסבר מדויק ומפורט לילד ומשפחתו בדבר ההליכים אותם יעבור הילד בצילומים, כולל הזכות לבטל את ההשתתפות בכל עת. כמו כן על ההפקה לדאוג להגנה רגשית כולל הימצאותם של פסיכולוגים במערכת התוכנית ועוד.

 

 

דעת הקהל


אלה תוצאות סקר דעת קהל על נושא ילדים בתוכניות ריאליטי, שנערך בישראל במיוחד עבור מחלקת המחקר של הכנסת באמצעות "מאגר מוחות" על פיו:

·         48% מהנשאלים מתנגדים להשתתפות ילדים בתכניות ריאליטי.

·          71% מסכימים כי ההשתתפות בתכניות ריאליטי פוגעת בפרטיות הילדים.

·          62% מאמינים כי ההשתתפות מעמידה בפני הילדים קשיים חברתיים.

·         במקביל 69% סבורים כי הילדים נהנים מהפרסום.

·         81% מהמשתתפים בסקר מאמינים כי חיוני ליצור הגבלים בנוגע להשתתפות ילדים בתוכניות ריאליטי.

·         רק 31% מהנשאלים לא התנגדו לאפשרות שילדיהם ישתתפו בתוכניות ריאלטי.

 

 

לסיכום, מוסכם כי תוכניות הריאליטי בהן משתתפים הילדים, מעלות את מודעות הציבור ליכולתו של הטיפול המשפחתי לסייע ולגשר פערים באמצעות המקרים המודגמים.

אך אין ספק שילד או נער, שעדיין לא החליט אם לנסוע למזרח או להירשם ללימודי הנדסאים אחרי הצבא, יתקשה להכיל את העוצמות הקשורות בחשיפה ציבורית נרחבת כל כך. לכן, ללא קשר לאישור הטיוטה המדוברת, חשוב ביותר שההורים, בראש ובראשונה, וכן המפיקים וערוצי השידור, יהיו אלו שיגנו על זכויותיהם ורווחתם של הילדים המשתתפים.

 

 לשאלות נוספות ותמיכה כנסו לפורומים שלנו
להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites