ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


הקניית הרגלי תזונה בריאים במהלך שנת הלימודים

לאור העובדה כי תזונה היא ככל הנראה הגורם הסביבתי המשפיע ביותר על בריאות וחולי, אך גם על הישגים בלימודים, יכולת ריכוז, פעילות מערכת החיסונית בגוף ועוד, ראוי לחנך את הילדים לתזונה בריאה כבר מגיל צעיר ולהקנות להם הרגלי אכילה נכונים.


מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, מחוז דן פ"ת בשירותי בריאות כללית:

 
בהזדמנות חגיגית זו בה אנו מכינים את הילקוטים לשנת הלימודים, נעשה בדיקה קצרה גם בפק"ל התזונה בזמן הלימודים:

 

הארוחה של הילדים צריכה לכלול לפחות מנת חלבון מרכזית אחת לדוג' בשר רזה, עוף,או הודו או דג). לילדים צמחוניים חשוב להחליף במנה צמחית שוות ערך חלבוני של היצרנים השונים או לבצע השלמות בבית ע"י שילוב של דגנים וקטניות כמו אורז עם עדשים ,פסטה עם אפונה ועוד.

חשוב לדעת – למשפחה המגדלת ילדים על עקרונות הצמחונות מומלץ לקבל לפחות פעם אחת, הדרכה פרטנית לילד ע"י דיאטנית קלינית.

פרות וירקות- כל יום – לפחות 5 מנות ליום וכמובן שמנים איכותיים מהצומח (אבוקדו, טחינה אגוזים שקדים ועוד).

 

להל"ן טבלה המציגה דוגמאות לארוחות בריאות ומומלצות לבין ארוחות לא מזינות ולא מומלצות:

 

(בסוגריים הערך הקלורי)

 

תפריט גרוע

תפריט מומלץ

 

ארוחת בוקר

 

 

לא אוכלים בד"כ

 

כוס חלב עם עוגייה מקמח מלא כוס מים (200)

 

ארוחת ביניים

 

פרוסת חלה או לחמנייה  מרוחה  בממרח בשוקולד(120)

  טרופית (150)

 

 

לחמנייה  מקמח חיטה מלא  מרוח עם גבינה צפתית או בולגרית ועגבניות שרי

כוס מים  אפרסק או שזיף (200)

צהריים

המבורגר לחמנייה  וצ'יפס , קוקה קולה (700)

 גלידה לקינוח (250)

 

פירה מתפוחי אדמה או בטאטות עם  כדורי בשר ברוטב עגבניות

  סלט כרוב וגזר   

  מים, אשכול ענבים(400-500)

 

 

ארוחת 16:00

 

חטיף מלוח ומיץ פטל (400)

 

ארטיק קרח, יוגורט עם פרי

מים (170)

 

 

ארוחת ערב

 

מלווח עם גבינה צהובה , רסק עגבניות ביצה קשה (500-700)

מיץ פטל  מקופלת 200

 

 

סלט ירקות, חביתה , קוטג' לחם מחיטה מלאה  טחינה

קערה עם קוביות מלון ואבטיח (500)

מים

 

 

התפריט בצד ימין של הטבלה לא יביא הרבה בריאות. החסרונות הבולטים: אין מספיק סידן, אין מספיק סיבים תזונתיים, התפריט דל מאוד בפרות וירקות אך לעומת זאת עשיר מאוד במלח, סוכר לבן המזיק לשיניים וגורם להשמנה, ובשומן, בעיקר בשומן רווי המזיק לכלי הדם ומכיל קלוריות רבות!

 

 

התפריט בצד שמאל של הטבלה- הוא זה המומלץ, אינו קשה להכנה, הוא עשיר בסיבים תזונתיים, בפירות וירקות, מכיל כ-1000 מ"ג סידן, מכיל חלבון איכותי ודגנים מלאים ובהחלט הרבה יותר מתאים לקיץ.



טיפים נוספים ממומחי "מי עדן":
  •  צאו עם ילדכם לחנות על מנת לקנות קופסה לכריכים, תיק מבודד או אריזה אחרת למזון, שהוא או היא יאהבו לשאת.
  • שתפו את ילדכם בבחירת המזון שהוא אוהב. חפשו מזון ושתייה בריאים בממדים קטנים שיתאימו היטב לקופסת / תיק האוכל.
  • כשאתם עורכים קניות, חפשו מוצרים שיהפכו את הפסקת האוכל של ילדכם לתענוג. בחרו במפיות צבעוניות שעליהן מצוירות הדמויות האהובות על ילדכם, או קישוט שישמח את ילדכם בארוחה.
  • הפכו את הכנת הארוחה לבית-הספר לחלק משגרת הערב לפני השינה. שאלו את ילדייך מה הם ירצו לאכול ביום המחרת.
  • הכינו כמה פתקים כתובים ביד או קנו מדבקות שאפשר להכניס לקופסת האוכל של ילדכם. אפילו למילים פשוטות כמו "אני חושבת עליך" או "אני גאה בך" על פתק או מדבקה. יש לזה משמעות רבה לילדכם. זה יכול להיות משהו מיוחד שילדכם יצפה לו בכל יום.
  • המים מהווים את רוב משקל גופינו (כ- 2/3) וממלאים תפקידי מפתח רבים בגוף. שלחו את ילדכם עם בקבוק מים לביה"ס והקפידו שיעשה "הפסקת מים" כל 20 דקות כאשר הוא משחק או בזמן פעילות גופנית.
  • הרגילו את ילדכם לשתות מים לעיתים תכופות, בין אם מרג ישים צמא ובין אם לא. שתיית מים בזמן הארוחות יכולה להיות דרך טובה להשלים את כמות הנוזלים האובדת.

 

אורבך מדגישה: זכרו – גם בתזונה אין קיצורי דרך, תרגול יומי יוצר הרגלים והרגלים טובים כן מקצרים את ההמתנה אצל רופאי ילדים.

שינויים אלה הם שינויים קלים, שדורשים מודעות ותרגול, אך הם השקעה לתווך ארוך גם בתזונה וגם בהרגלי תזונה.

ותזונה בונה עתיד - שווה להשקיע!


 לשאלות נוספות ותמיכה כנסו לפורומים שלנו
להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites