ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


חרדות ילדים וחלומות רעים

חלומות: עולם מלא מיסתורין וקסם. את רוב החלומות לא זוכרים כלל. המעטים שאנו כן זוכרים נשכחים מהר מאוד. אם הם טובים, אנו מצטערים שלא שמנו עט ונייר מכתבים ליד המיטה, ותיעדנו את החלום למען הדורות הבאים. אם הם רעים אנחנו מעדיפים לשכוח. אך לחלומות, ובמיוחד אלה הנקראים "רעים", יש תפקיד חשוב בעיבוד המציאות.
אורנה מלכי לבנה

לכולם יש פחדים וחלומות רעים, מבוגרים וילדים. ההבדל הוא ביכולת לעבד את החלום ולהפריד בינו ובין המציאות. בעוד המבוגר יקיץ משנתו בתחושת הקלה "זה היה רק חלום" יתעורר הילד עם קושי להפריד בין מציאות לחלום. אצל ילדים, חלומות וסיוטי לילה הם שלב התפתחותי חשוב בו הילד מתחיל להכיר במציאות סביבו. חלומות רעים של מבוגרים מתאפיינים בעיקר במצבים של סכנות חיים. חלומות רעים של ילדים יכולים להתאפיין גם בחרדות פשוטות הרבה יותר כמו "עוד שבוע פורים ואמא לא קנתה לי תחפושת".

 

 

 חלומות רעים מופיעים בכל גיל, ושכיחים יותר סביב קפיצות התפתחות כמו בגיל ההתבגרות או בעקבות מצבי מתח משפחתיים או שינויים אחרים.
אצל ילדים חשוב להבדיל בין ביעותי לילה שנפוצים בעיקר אצל תינוקות ופעוטות, ומאופיינים בצעקות ובכי שלרוב חולפים לאחר הרגעה.

 


טיפים להתמודדות משפחתית עם חרדות וסיוטי לילה אצל ילדים:

  • אם ילדכם התעורר מחלום רע, שוחחו על החלום בקצרה.
  • נסו לשכתב את סוף החלום לאופטימי יותר.
  • השתמשו בלוכד חלומות (אביזר עיצובי שמקורו בתרבות האינדיאנית).
  • היו עדינים, ואפשרו התמודדות עקיפה עם החלום ונושאו. תנו לילד להוביל בשיחה.
  • הפחד אינו מובן מאליו, אל תגידו "לא נורא זה רק חלום", התייחסו ברצינות לפחדו של הילד.
  • ספרו על פחדי ילדות שלכם.
  • הסיחו את הדעת באמצעות ספר או משחק אהוב.
  • הוצאת אנרגיה כמו משחק כדור ו/או אופניים יסייעו להסחת הדעת והפרשת הורמוני הרגעה.
  • דאגו כי יהיה עטוף היטב בשמיכה – זה תורם לתחושת בטחון.
  • עזרו לילדכם להיזכר ולחשוב על דברים שהוא אוהב במהלך ההירגעות.

 
טיפים שיעזרו להפחית או למנוע סיוטי לילה:

  • סיפורי גבורה של ילדים לפני השינה, יחזקו את האפשרות ליצור אלטרנטיבה, ולהראות שיש מי שיכול על המפלצות.
  • אור עמום במסדרון או מנורת לילה קטנה עם דמויות חיוביות או מוכרות, תסייענה לילדכם, למקרה ויתעורר מחלום רע, להתמצא במהירות בזמן ובמקום ולהפחית את החרדה.
  • לפני השינה, בצעו מספר פעולות למיגור החלומות הרעים/ המפלצות כמו: פתחו חלון להברחת המפלצות, הפעילו מאוורר וכדומה.
  • ציידו את הילד/ה בפנס.
  • ציירו דמויות שהמפלצות מפחדות מהן.
  • השתדלו להימנע מחשיפה לתוכן אלים, אגרסיבי, אינטנסיבי או בדיוני בטלויזיה, או במחשב.
  • ספרו על הפחדים שלכם.
  • מחשבה יוצרת מציאות – הכינו נייר מכתבים, וכתבו לפני השינה את החלום אותו הילד רוצה לחלום.


מתי לפנות לעזרה מקצועית?

  • כאשר אותו חלום חוזר על עצמו.
  • כאשר החלומות פגעים משמעותית ביכולת של הילד להירגע ולתפקד בחיי היומיום.
  • במקרה והישנות החלומות יש קשר לדפוס מסוים במציאות היומיומית (למשל בעקבות נסיעה ברכב, מפגש עם אדם מסוים וכו').

 

 

לשאלות נוספות ותמיכה כנסו לפורומים שלנו
להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites